UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym jest filtr DPF ?

 

 

Filtr cząstek stałych (ang. diesel particulate filterDPF; fr. filtre à particulesFAP) - jest to filtr znajdujący się w układzie wydechowym pojazdów z silnikiem wysokoprężnym (diesla) spełniającym normę EURO 4 wzwyż. Ma on na celu oczyścić spaliny z cząstek stałych (popiołu oraz sadzy).  Wyżej wspomniany filtr często zepsolony jest z katalizatorem. 

Budowa filtra cząstek stałych ma zapewnić jak największą powierzchnię przestrzenną,  na której to mają osadzać się wcześniej wspomniana sadza i popiół. Wyłapując cały czas podczas jazdy wszystkie te zanieczyszczenia filtr gromadzi je w sobie co wiąże się cały czas ze zmniejszaniem jego wydajności jeśli chodzi o przepływ spalin. W momencie w którym poziom jego sprawności spadnie do pewnej wartości sterownik silnika (ECU) zaczyna przeprowadzać regenerację tegóż filtra. Polega ona na dotryskiwaniu paliwa do ukladu wydechowego (bądź dodatkowej ilośi paliwa bezpośrednio do cylindra) co ma na celu zwiększenie temperatury wydechu i wypalenie wcześniej zgromadzonych cząstek.

Warto wspomnieć, że w przypadku przerwania regeneracji polegającej na dotrysku paliwa bezpośrednio do cylindra powoduje przedostawanie się paliwa poprzez pierścienie razem z olejem silnikowym do miski olejowej. Co skutkuje pogorszeniem właściwości oleju silnikowego oraz podniesieniem jego poziomu.

Nawet jeśli pojazd przeprowadza prawidłowo regenerację filtra to i tak ów filtr się z czasem zapycha co w następstwie prowadzi do ciągłych regeneracji a następnie do awarii filtra. Wymiana filtra DPF wiąże się z kosztowną naprawą. Te koszty można pominąć korzystając z emulatora DPF.