UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym jest układ SCR AdBlue ?

SCR - Jest to układ Selektywnej redukcji katalitycznej (ang. selective catalytic reduction – SCR) - zadaniem tego rozwiązania jest zminimalizowanie emisji PM (cząstek stałych) oraz NOx (tlenków azotu) w silnikach wysokoprężnych (diesla).

Cały proces przebiega w katalizatorze - tlenki azotu przekształcane są w azot oraz parę wodną (H2O + N) poprzez łączenie się spalin z roztworem mocznika 32,5% , który to wtryskiwany jest pod wysokim ciśnieniem do katalizatora. Proces monitorowany jest przez czujnik NOx, który to odpowiedzialny jest za monitorowanie prawidłowego stężenia tlenków azotu (NOx) w spalinach.

Układ składa się z następujących elementów:

  • Zbiornik na roztwór mocznika (AdBlue/NOXy)
  • grzałki (zapobiegające zamarzaniu płynu podczas ujemnych temperatur)
  • pompa
  • wtryskiwacz (znajdujący się w katalizatorze)
  • czujnik NOx (znajdujący się na końcu układu SCR)

 W przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości w działaniu układu sterownik (ECU) ogranicza pracę silnika - w przypadku ciężarówek występuje ograniczenie momentu obrotowego (ma to na celu zredukowanie emisji pomimo uszkodzonego układu SCR) natomiast w przypadku maszyn rolniczych i budowlanych dość często maszyna jest unieruchamiana. Najczęściej psującymi się elementami układu SCR są : pompa oraz czujnik NOx. Niestety koszty serwisu nie należą do tanich. Emulator układu SCR pozwala na uniknięcie tychże kosztów.